صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
جشنواره مهدویت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
چهارشنبه 25 مهر 1397 :: نویسنده : بهانه بودن
چگونه می توان امام زمان عجل الله تعالی فرجه را شناخت؟

شناخت دوگونه است: یکی شناخت تاریخی و ظاهری و دیگری شناخت واقعی که مهم تر از اولی است. مهم آن است که ما حضرت را حقیقتاً بشناسیم و حضرت [ ما را ببیند به ما توجه نماید ]، نه اینکه ما حضرت را ببینیم.

در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (که مقامش بالاتر از همة ائمه علیهم السلام است)، کم نبودند کسانی که وجود مبارک حضرت را می دیدند. اما خدای سبحان دربارة آنها فرمود: تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ[1]؛ آنها را می بینی که به تو نگاه می کنند ولی تو را نمی بینند، یعنی اهل بصیرت نیستند. اگر ما طوری رفتار کنیم که وجود مبارک امام زمان علیه السلام ما را بپسندد، هنر است.

خداوند که بر همه چیز بینا است، روز قیامت به یک عده نگاه نمی کند: وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ[2]؛ آن نگاه تشریفی را نسبت به عده ای اعمال نمی کند و با آنها صحبت نمی کند.

اگر ما واقعاً در مسیر صحیح حرکت کنیم، حضرت ما را می بیند، و دیدنِ نظر تشریفی ایشان برای ما شرف است وگرنه دیدن فیزیکی خیلی کارساز نیست. همچنان که خیلی ها پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلم، امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت زهراعلیها السلام را می دیدند، ولی بصیرت نداشتند.

دیدن های تشریفی مهم است، نه نگاه صوری، البته گاهی همان نگاه صوری هم پدید می آید و انسان وجود حضرت را از نزدیک زیارت می کند و فیضی می برد و مشکل او هم به برکت حضرت از طرف خداوند، حل می شود. اما مهم، همان دیدن حضرت از روی بصیرت است.

(برگرفته از کتاب: توصیه ها، پرسشها و پاسخها در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی).

پی نوشت :
[1][1]- اعراف، 198.
[2][2]- آل عمران، 77.
منبع : مجله امان بهمن و اسفند 1385، شماره 3.




نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 
برچسب ها : شناخت آقا، دیدن، بصیرت، امام زمان،
سه شنبه 17 مهر 1397 :: نویسنده : بهانه بودن
هر خارق عادت یا کرامتی که به دست ناشناسی صورت می گیرد و فیضی از ناحیه او به دیگران می رساند، از سرچشمه فیاض امام عصر(ع) جاری می گردد؛ امّا چنین نیست که آن ناشناس لزوماً وجود مبارک ولی عصر(ع) باشد بلکه آن حضرت شاگردان صالحی دارد که به امر ایشان گره از کار فروبستة دیگران می گشایند و واسطة رسیدن فیض امام به آنان می شوند.

ضرورت ارتباط با امام عصر(ع)

حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قرآن کریم است، زیرا وحی، یگانه عامل زندگی بخش بشر و پیروی از دستورها و آموزه های آن، زمینه ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است:

استجیبوا لله و للرّسول إذا دعاکم لما یحییکم1؛ [ای کسانی که ایمان آورده اید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می خواند که شما را حیات می بخشد.]

من عمل صالحاً من ذکرٍ او انثی و هو مؤمنٌ فلنحیینّه حیوة طیّبة؛2[هر کس کار شایسته ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او ر ابه حیاتی پاک زنده می داریم.]

عترت طاهره که یکی از دو ثقل به جا مانده از رسول گرامی است، همتای قرآن و همدوش آن است و بر همین اساس، احکامی که دربارة قرآن ثابت است، در مورد عترت طاهره نیز ثابت خواهد بود. از این رو ارتباط با امام عصر(ع) نیز زندگی بخش و تأمین کننده حیات معقول و مطلوب آدمی است، چون نبی مکرم اسلام(ص) ـ چنانچه قبلاً بیان شد ـ عدم معرفت و پذیرش ولایت امام معصوم زمان را مایة مرگ جاهلی برشمردند و آنچه نبودش مرگ جاهلانه می آورد، بودنش حیات عاقلانه را تأمین خواهد کرد و آنکه معرفت و ولایت را فهیمد، همواره خویش را در معرض ارتباط با امام معصوم عصر خویش می نهد.

ارتباط با مقام شامخ ولایت و اتصال روح و قلب انسان با امام عصر(ع) خویش، نه تنها حیات معقول را تأمین می کند بلکه نقایص بشر را نیز تتمیم می سازد، زیرا او کعبة حقیقی و حقیقت کعبه است: کعبة زمینی، محاذی «بیت معمور» است و آن بیت برابر عرش خداست. فرشته ای خاص مأمور بنای بیت معمور شد تا فرشتگانی که مقام انسانیت را به خلافت نشناختند و تسبیح و تقدیس خویش را برای نیل به مقام خلافت الهی کافی دانستند و سپس با تنبیه خداوند به معرفت اوج مقام والای انسان کامل بار یافتند، بر گرد آن طواف کنند و با این عبادت، نقص کار خود را ترمیم کنند.

ساختمان کعبه نیز برای طواف بر گرد آن جهت ترمیم و جبران همة قصورها و تقصیرها به ویژه غفلت از مقام انسانیت، و سهو و نسیان یا عصیان در پیشگاه خلیفةاللّهی انسان است3، از این رو بهترین تنبّه برای طائفان غافل و حاجیان ذاهل و معتمران متساهل، تدارک جهل و جبران غفلت دربارة خودشناسی و معرفت مقام شامخ انسان کامل و خلیفة عصر، حضرت بقیةالله(ع) است، تا چون فرشتگان، طواف مقبول و سعی مشکور داشته باشند.


ادامه مطلب...


نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 
برچسب ها : امام زمان (عج)، ارتباط با امام زمان، فیض،
انتفاع و بهره انسان ها از حضرت مهدی (عج) در زمان غی بت کبری چگونه متصور است؟ پاسخ این سؤال را امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش از امام سجاد(ع) نقل می کند. که حضرت فرمود: ما اهل بی ت، امام مسلمی ن و حجت های خدا بر جهانی ان و آقای مؤمنی ن هستی م، ما مولای مسلمی ن و پناه اهل زمی ن هستی م همانگونه که ستارگان پناه اهل آسمانند، به وسی له ما از برخورد آسمان به زمی ن جلوگی ری می شود مگر اینکه به اذن خدا باشد، به وسی له ما باران می بارد و رحمت خداوند بر همه چی ز سایه می گستراند و زمی ن برکات خود را خارج می سازد و اگر ی کی از ما اهل بی ت در زمی ن نباشی م زمی ن اهل خود را می بلعد، سپس فرمود: از زمانی که خداوند آدم را خلق کرد زمی ن را از حجت خالی نگذاشت، آن حجت ی ا ظاهر شناخته شده بوده ی ا غائب و در پس پرده بعد از این هم زمی ن تا روز قی امت از حجت خالی نمی ماند و اگر اینگونه نباشد مردم خدای تعالی را پرستش نمی کنند، سلی مان (راوی حدی ث) می گوی د: چگونه مردم از حجت غائب بهره مند می شوند؟ حضرت فرمود: همانگونه که از خورشی د بهره مند می شوند هنگامی که در پشت ابر است.»[1]

وجوه تشبی ه حضرت مهدی (ع) به خورشی دی که ابر آن را پوشانده متعدد است، اینک هشت وجه را از مجلسی نقل می نمایی م و بقی ه وجوه را خود اضافه کرده و ی ک نکته بسی ار مهم در پایان ذکر خواهی م کرد.

1. نور وجود و علم و هدایت حضرت به خلق می رسد همانگونه که نور خورشید از پس ابر به زمین می رسد.

2. در اثر این روشنایی مردم به چاه نمی افتند، اگر امام زمان(عج) نبود لاستحق الخلق بقبائح اعمالهم انواع العذاب (مردم به واسطه بدی اعمالشان مستحق عذاب های گوناگون می گشتند.) و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم،[2] ای رسول، خدای تعالی تا وقتی که تو در میان مردم هستی آنان را عذاب نمی کند.

هر چه ارتباط معنوی مردم با حضرت بیشتر باشد بیشتر از گرفتاری های معنوی دور می شوند و خلاصه اینکه فایده های روز به آنان می رسد و ضررهای تاریکی از آنان دور می گردد.

3. همانگونه که وقتی خورشید پشت ابر است مردم انتظار بیرون آمدنش را می کشند غیبت امام عصر(عج) به انسان ها حالت انتظار می بخشد و حالت انتظار سازنده است.

4. منکر وجود حضرت مانند منکر خورشید است هنگامی که پشت ابر پنهان گشته.


ادامه مطلب...


نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 
برچسب ها : امام، غیبت، دوران غیبت کبری، خورشید، حجت،

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید: