صفحه نخست          تماس با مدیر            نسخه موبایل                RSS                  
جشنواره مهدویت
شمارنده
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جمعه 23 فروردین 1398 :: نویسنده : بهانه بودن
حدیث
كمال الدین : حدّثنا علیّ بن أحمد بن موسى الدَّقّاق ، قالَ : حدَّثَنا محمّد بن هارون الصّوفی ، قال : حدَّثَنا أبو تُراب عبداللَّه بن موسى الرویانی ، قال : حدّثنا عبدالعظیم بن عبداللَّه بن علیّ بن الحسن بن زید بن الحسن بن علیّ بن أبى طالب علیهم السلام ، قالَ :

دَخَلتُ عَلى‌ سَیِّدى مُحَمَّدِ بنِ عَلِیِّ بنِ موسى‌ بنِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ بنِ عَلِیِّ بنِ أبى طالِبٍ علیهم السلام وأنا اُریدُ أن أسأَلَهُ عَنِ القائِمِ، أهُوَ المَهدِیُّ أو غَیرُهُ ؟ فَابتَدَأَنى فَقالَ لى : ... أَفضَلُ أعمالِ شیعَتِنا انتِظارُ الفَرَجِ.ٍّ [۱]

ترجمه
حضرت عبد العظیم علیه السلام : خدمت امام جواد علیه السلام رسیدم و قصد داشتم كه از ایشان در باره «قائم» بپرسم كه آیا او مهدى است یا دیگرى ؟ قبل از این كه موضوع سؤال را مطرح كنم ، ایشان خود آغاز به سخن نمود و فرمود : «... بهترین اعمال شیعیان ما، انتظار فَرَج است» .

حدیث
الكافى : عن الحسین بن علیّ العلوى ، عن سهل بن جمهور ، عن عبد العظیم بن عبد اللَّه الحسنى ، عن الحسن بن الحسین العرنى ، عن علیّ بن هاشم ، عن أبیه ، عن أبى جعفر علیه السلام ، قال :

ما ضَرَّ مَن ماتَ مُنتَظِراً لِأَمرِنا ألّا یَموتَ فى وَسَطِ فُسطاطِ المَهدِىِّ وعَسكَرِهِ! [۲]

ترجمه
حضرت عبد العظیم علیه السلام - به سند خود - : امام باقر علیه السلام فرمود : «كسى كه در انتظار فرا رسیدن دوران ما بمیرد ، نمردن در خیمه‌ هاى مهدى علیه السلام و لشكرگاه او برایش زیانبار نیست» .

شرح‌
احادیث فراوانى در باره اهمّیت و ارزش «انتظار فَرَج» از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است، از جمله این دو حدیث كه حضرت عبد العظیم علیه السلام در سلسله سند آنها قرار دارد. بر اساس حدیث اوّل، فضیلت انتظار فَرَج، برابر است با فضیلت همراهى با امام عصر علیه السلام هنگام قیام ایشان براى تشكیل حكومت جهانى اسلام، و طبق حدیث دوم، در عصر غیبت، هیچ عملى به اندازه انتظار فَرَج، ارزش ندارد.

با ملاحظه این احادیث، این پرسش پیش مى‌آید كه: انتظار فَرَج، یعنى چه؟ و كدام منتظر ، این همه فضیلت دارد؟

آنچه در زندگى بسیارى از كسانى كه خود را «منتظر» تصوّر مى‌كنند دیده مى‌شود، این است كه انتظار دارند امام زمان ظهور كند و با اعجاز الهى، متكبّران را از بین ببرد و رفاه، آسایش و عدالت را در جهان بگسترد و بعد به آنها بگوید: «بفرمایید! سفره آماده است!»، همان طور كه بنى اسرائیل به موسى علیه السلام گفتند: ( تو و خدایت بروید و با دشمنان بجنگید . ما این جا نشسته‌ایم ).[۳]

این نوع انتظار، انتظار واقعى نیست؛ بلكه اصلاً انتظار نیست. انتظار، یعنى چشم به راه بودن، و چشم به راه بودن هر كس، متناسب با رهاورد اوست. رهاورد امام عصر علیه السلام، قیام براى بر پا داشتن ارزش‌هاى انسانى و در رأس آنها، عدالت اجتماعى است . بنا بر این، انتظار واقعى، به معناى آمادگى براى همراهى با امام عصر علیه السلام در گسترش توحید و حاكمیت اسلام بر جهان است .

براى شناخت منتظران واقعى ، باید دید مقتضاى آمادگى براى همراهى با امام عصر علیه السلام در گسترش توحید و حاكمیت جهانى اسلام چیست ؟

وظیفه منتظران حقیقى‌

مقتضاى انتظار حقیقى، زمینه‌سازى فرهنگى براى جهانى شدن اسلام به رهبرى امام مهدى علیه السلام است؛ زیرا انقلاب مهدوى، بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگى در جهان است، و هنگامى امام زمان علیه السلام ظهور خواهد كرد كه زمینه براى چنین تحوّل بزرگى فراهم باشد . بنا بر این، نخستین مسئله در زمینه‌سازى جهت برقرارى حكومت مهدوى، یافتن راه‌هاى گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در جهان است، كه خوش‌بختانه آنان خود، این راه‌ها را نشان داده‌اند . این راه‌ها عبارت اند از:

۱ . انتقال معارف اهل بیت علیهم السلام به جهانیان‌

نخستین راه گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، انتقال معارف این خاندان در زمینه‌هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى به جهانیان است. عبد السلام بن صالح هروى مى‌گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم كه فرمود: «رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحیا اَمرَنا ؛ رحمت خدا بر آن بنده‌اى كه امر ما را زنده كند!» . گفتم: چگونه امر شما را زنده كند ؟ فرمود:

یَتَعَلَّمُ عُلومَنا و یُعَلِّمُهَا النّاسَ ؛ فَإنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لَا تَّبَعونا .

علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایى‌هاى سخن ما را بدانند، از ما پیروى مى‌كنند .[۴]

این سخن، به روشنى نشان مى‌دهد كه اصلى‌ترین راه براى زنده كردن امر اهل بیت علیهم السلام - كه همان حاكمیت سیاسى آنان است - ، آشنا كردن مردم جهان با سخنان زیبا و منطقى این خاندان است . هر چه مردم جهان با معارف نورانى اهل بیت علیهم السلام بیشتر آشنا شوند، گرایش آنان بیشتر مى‌گردد و زمینه حاكمیت سیاسى آنان بیشتر فراهم مى‌شود.

۲ . تبلیغ عملى‌

دومین اقدام اساسى براى گسترش فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، تبلیغ عملى است . در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است كه به پیروان خود، توصیه فرمود كه خاموش و بدون سخن، مردم را به مكتب اهل بیت علیهم السلام دعوت كنند[۵] و وقتى از ایشان پرسیدند كه چگونه مى‌شود بدون سخن، مردم به خاندان دعوت شوند، فرمود:

تَعمَلونَ ما أمَرناكُم بِهِ مِنَ العَمَلِ بِطاعَةِ اللَّهِ ، وتَتَناهَونَ عَمّا نَهَیناكُم عَنهُ مِنِ ارتِكابِ مَحارِمِ اللَّهِ ، وتُعامِلونَ النّاسَ بِالصِّدقِ وَالعَدلِ ، وتُؤَدّونَ الأَمانَةَ ، وتَأمُرونَ بِالمَعروفِ ، وتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ، ولا یَطَّلِعُ النّاسُ مِنكُم إلّا عَلى‌ خَیرٍ ؛ فَإِذا رَأَوا ما أنتُم عَلَیهِ قالوا : هؤُلاءِ الفُلانِیَّةُ ، رَحِمَ اللَّهُ فُلاناً ما كانَ أحسَنَ ما یُؤَدِّبُ أصحابَهُ ! وعَلِموا فَضلَ ما كانَ عِندَنا فَسارَعوا إلَیهِ.

أشهَدُ عَلى‌ أبى ؛ مُحَمَّدِ بنِ عَلِىٍّ - رِضوانُ اللَّهِ عَلَیهِ ورَحمَتُهُ وبَرَكاتُهُ - لَقَد سَمِعتُهُ یَقولُ : كانَ أولِیاؤُنا وشیعَتُنا فى ما مَضى‌ خَیرَ مَن كانوا فیهِ ؛ إن كانَ إمامُ مَسجِدٍ فِى الحَیِّ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ مُؤَذِّنٌ فِى القَبیلَةِ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ صاحِبُ وَدیعَةٍ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ صاحِبُ أمانَةٍ كانَ مِنهُم ، وإن كانَ عالِمٌ مِنَ النّاسِ یَقصُدونَهُ لِدینِهِم ومَصالِحِ اُمورِهِم كانَ مِنهُم . فَكونوا أنتُم كَذلِكَ ؛ حَبِّبونا إلَى النّاسِ ، ولا تُبَغِّضونا إلَیهِم .

به دستورى كه در طاعت از خداوند داده‌ایم ، عمل كنید ، از انجام دادن حرام‌هاى خداوند - كه از آنها نهیتان كرده‌ایم - ، اجتناب كنید ، با مردم با راستى و عدالت رفتار كنید ، امانت را ادا نمایید ، امر به معروف و نهى از منكر كنید و مردم ، از شما جز خوبى سراغ نداشته باشند ، كه اگر شما را بر این حال ببینند ، خواهند گفت : "اینها پیرو فلانى هستند . خداوند ، فلانى را رحمت كند كه چه قدر خوب یارانش را فرهیخته كرده است!" و ارزش آنچه را كه نزد ماست ، مى‌شناسند و به سوى آن، شتاب خواهند كرد . من شهادت مى‌دهم كه از پدرم (باقر علیه السلام) شنیدم كه مى‌فرمود : دوستان و شیعیان ما در گذشته ، بهترین مردم دوران خود بودند . اگر در قبیله‌اى، امامى بود ، از ایشان بود . اگر در قبیله‌اى مؤذّنى بود ، از میان آنان بود . اگر نگاه دارنده سپرده‌اى [از مال مردم ] بود ، از آنان بود و اگر عالمى در میان مردم بود كه براى دین و مصلحتِ كارشان، به او مراجعه مى‌كردند ، از ایشان بود. شما نیز چنین باشید . ما را در نظر مردم، محبوب كنید و در نظرشان، مبغوض نسازید . [۶]

پی نوشت ها :
[۱] كمال الدین : ص ۳۷۷ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۵۶ ح ۱ .
[۲] الكافى : ج ۱ ص ۳۷۲ ح ۶ .
[۳] (فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَتِلَآ إِنَّا هَهُنَا قَعِدُونَ ) (مائده : آیه ۲۴) .
[۴] معانى الأخبار: ص ۱۸۰ ح ۱.
[۵] «و أن تَكونوا لَنا دُعاةً صامِتین». (دعائم الإسلام ، ج‌۱ ص‌۵۶) .
[۶] دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۵۷ .
منبع : حکمت‌نامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیه‌السلام.




نوع مطلب : امام مهدی(عج)، 
برچسب ها : عبد العظیم الحسنی، امام باقر(ع)، انتظار فَرَج، راستى و عدالت، انقلاب مهدوى،

هوای دل



اینجا آسمان ابری ست
آنجا را نمی دانم
اینجا هوایش بهاری نیست
آنجا را نمی دانم
اینجا عاشقا تنهایند
آنجا را نمی دانم
اینجا دل برای تو تنگ است
آنجا را نمی دانم...
کتابنامه

کتاب «مهدیان دروغین» تألیف حجت‌الاسلام رسول جعفریان منتشر و روانه بازار شد. دانشیار دانشگاه تهران در این کتاب به تقسیم حوزه‌های مختلف جغرافیایی دنیای اسلام پرداخته و مهدیان دروغین در مناطق و دوره‌های مختلف تاریخ را معرفی کرده است.

نظرسنجی
به نظر شما چقدر برای واقعه ظهور آماده هستیم؟







دیگر امکانات



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید: