براى درك موقعیت علمی امام و مقام پر ارج حضرت صاحب الامر ارواحنا له الفداء كه آخرین حجت خداوند است به احادیث چندى اشاره میكنیم : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : دوازده نفر از اهل بیت من، خداوند علم و فهم و حكمت مرا به آن ها عطا فرموده، و آن ها را از خاك و گل من آفریده است . [1]
امیرالمؤمنین على علیه السلام فرمود: علم مرگ و میرها به ما داده شده، علم تأویل و تنزیل و حل و فصل خصومت ها به ما عطا گردیده، علم حوادث و وقایع به ما داده شده و هرگز چیزى از ما پوشیده نمی ماند. [2] و در حدیث دیگرى می فرماید: آسمان ها و زمین در نزد امام، همچون كف دست اوست، ظاهر و باطن آن ها را می فهمد و نیك و بد آن ها را می شناسد. [3] امام باقر علیه السلام می فرماید : دیدگان امام به خواب می رود ولى قلبش همیشه بیدار است... از پشت سر همچون پیش رو می بیند، و فرشتگان پیوسته با او سخن میگویند تا زمانى كه روزگار او به سر آید. [4] و نیز درباره علم و دانش حضرت مهدى ارواحنا له الفداء می فرماید: علم به كتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دل مهدى ما، همچون زراعت می روید، پس اگر كسى از شما باقى بماند تا زمانى كه آن حضرت را درك كند، باید به هنگام سلام دادن به وى بگوید: السلام علیکم یا اهل بیت الرحمة والنبوة و معدن العلم و موضع الرسالة . [5]
امام صادق علیه السلام فرمود : همه دنیا همانند یك حبه گردو در برابر امام، نمایان است و چیزى از آن بر او پوشیده نیست. از هر طرف بخواهد در آن تصرف میكند، آن چنان كه یكى از شما در سفره اى كه در برابرتان گسترده است، از هر طرف بخواهد دست می برد و از آن بهره می گیرد. [6] و در حدیث دیگرى می فرماید: امام هنگامی كه در شكم مادر است می شنود و چون به امامت رسید، خداوند براى او عمودى از نور بر می افرازد كه به وسیله آن، اعمال مردم هر شهرى را می بیند. [7] و درباره علم حضرت مهدى ارواحنا له الفداء می فرماید: هنگامی كه امور به دست حضرت صاحب الامر ارواحنا له الفداء برسد، خداى تبارك و تعالى هر زمین پستى را براى او بالا می برد، و هر زمین بلندى را پایین می آورد تا این كه همه جهان همانند كف دست او برایش آشكار شود. [8]
از مجموع این روایات پی به عظمت حضرت مهدی ارواحنا له الفداء و علم ودانش او می بریم.
پی نوشت ها :
[1] منتخب الاثر ص 32 كشف الغمه ج 2 ص507.
[2]الزام الناصب ج 2 ص246 .
[3] بحار الانوار ج25 ص 173.
[4] كافى ج 1 ص883 بحارالانوار ج 25 ص 165.
[5] بحارالانوار ج 51 ص 36.
[6] اختصاص مفید ص 172 بحار الانوارج 25 ص 367.
[7] كافى ج1 ص387.
[8] بشارة الاسلام ص 243.